Je betaalt voor vier cilinders, maar het blijkt een voordeel wanneer er twee al rijdend te slapen worden gelegd. De Audi A3 Sportback 1.4 TSI met cilinderuitschakeling is volgens ons de keuze van de slimmeriken.
Audi wil werkelijk van elk model een variant in zijn gamma hebben. Maar de Audi A3 Sedan is meer dan gewoon aanwezigheidspolitiek. Het merk hoopt dat het klassieke koffermodel de helft van de verkoop van de Audi A3 voor zijn rekening kan nemen.
De nieuwe Audi S3 is de A3 tot de derde macht. Meer power, meer rijplezier en vooral een streling voor het oor! Getest en goedgekeurd op de Autobahn en de Landstrassen rond München.
Met de nieuwe A3 heeft Audi gelet op de kleintjes. Elk detail werd gewikt en gewogen. En nog eens geperfectioneerd. Levert dat dan ook de perfecte compacte middenklasser op? Ja, als je daarvan houdt tenminste.
Na het succes dat de vorige te beurt viel, valt het niet te verwonderen dat Audi tijdens dit Salon de nieuwe A3 Sportback met een flinke duw in de rug wil lanceren.
1De luide knal die we horen is geen klapband. Nee, het is gewoon de V8 van de Audi RS 5 die brullend een versnelling lager schakelt. Dikke motoren en cabrio's, het blijft een oorstrelende combinatie.
U kijkt naar de nieuwe Audi A3 Sportback. Jawel, kijk maar eens wat beter: het gaat echt om een volledig nieuwe auto. Nu, we hadden het eerst ook niet door hoor.
De Audi RS4 is wat men een nicheproduct noemt, want in strak sportpak heeft de familiewagen er immers geen moeite mee om in het zog van de meeste GT’s met faam te blijven. Voor deze editie was de belangrijkste vraag welke krachtbron er op de vooras zou liggen.
Dit is de nieuwe Audi A3. En voor u begint met ‘weinig nieuws aan te zien’, weet dan dit. We hebben hem getest, en hij is nog verbeterd.
Met de zomer in aantocht is de Audi R8 Spyder het uitgelezen stel wielen om de show te stelen op de kustboulevards. Zeker de versie met V10 achter de cockpit, die de Italiaanse roots van de Duitse sportwagen nog eens extra onderstreept.
Tot voor kort was de Audi A1 met zijn 185 pk kansloos tegen de 211 pk sterke Mini John Cooper Works. Nu komt daar verandering in met de A1 Quattro die maar eventjes 256 pk naar de vier wielen sluist.
Met twee deuren extra wint de Audi A1 Sportback merkelijk aan functionaliteit en richt zich ondanks zijn dynamische naam vooral op families met kinderen.
Voor wie toch dik 240 pk onder de voet wil, maar zijn geweten voelt knagen, zou de Audi Q5 het antwoord moeten zijn. Audi belooft een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km, maar wat zegt de realiteit?
Verbruik, steeds weer dat verbruik. Normaal gezien is het bijzaak in een krachtpatser als de Audi S8, maar Audi maakte er terecht een hoofdzaak van. Met indrukwekkend resultaat.
Optisch is hij – gelukkig – quasi helemaal dezelfde gebleven. Maar onderhuids onderging de gefacelifte Audi A5 enkele belangrijke ingrepen, waardoor hij afstand neemt van de concurrentie.
De Audi A6 Avant heeft alles in huis om uit te groeien tot de beste premium-break. Al moet je vooral gereden hebben, om dat te ondervinden.
Na de Q5 gaat Audi haar Q-gamma verder downsizen, ziehier, de Q3. Hij werd nog kleiner dan zijn broers maar het lastenboek bleef erg gelijkend.
De A7 Sportback is èèn van de sierlijker creaturen in de Audi-stal. De 3.0 TDI is de onvermijdelijke beste keuze, al moeten we daar met de combinatie voorwielaandrijving en Multitronic toch enkele bedenkingen bij maken.
Helemaal tegen het einde aan van de carrière van de huidige Audi A3, verschijnt het leukste model: de RS 3. Onze eerste bevinding: een toppertje. Het design ligt volledig in de lijn die we de jongste jaren van zowel Audi als van zijn RS-modellen gewend zijn: sober, functioneel sportief.
De nieuwe Audi A6 voert ons van het ene hoogtepunt naar het andere. Qua design, techniek en luxe bereikt Audi met deze A6 een nieuw summum. De scheidingslijn met de A8 wordt dun.
Hij is mooi gelijnd, zowel vanbuiten als vanbinnen. Tot in de puntjes op z’n Duits afgewerkt en behoorlijk comfortabel. In alle opzichten een ‘upgrade’ ten opzichte van de A4 Cabriolet die hij vervangt. Wij reden de 1.8 TFSI instapversie van 160 pk die als laatste het gamma kwam vervoegen.
Verre van praktisch, maar toch slaagt de Audi A1 1.4 TFSi er meteen in te charmeren. Dat dankt hij aan zijn leuke rijgedrag en fijne turbo benzinemotor.
Tot nu toe heeft elke concurrent zich de tanden stuk gebeten op de Mini. De Fiat 500? Te cheap. De Citroën DS3? Te bleek. De Alfa Romeo Mito? Ernstig blijven hé. Maar nu, met de Audi A1 duikt de zwaarste concurrent voor de Mini op. Hip design, de Audi afwerking.
Limousine, coupé en Avant (break) in èèn, het is niet weinig wat de Audi A7 Sportback probeert te zijn. Slaagt hij daar ook in?
Drie sportieve limousines ontmoeten elkaar. Allen beschikken ze over een V6, die ofwel door een compressor, door een turbo, of door meer cc extra worden gestimuleerd. Wat is de leukste oplossing? We bekijken het in een driekamp tussen de Audi S4, de Infiniti G37 en de Opel Insignia OPC.
Van de R8 coupé wist Audi sinds de lancering in 2007 al 14.000 stuks aan de (rijke) man te brengen. Met deze dakloze Spyder variant, hoopt Audi de cijfers met nog eens een extra 30 procent op te trekken.
Heeft de Wetstraat een nieuwe lieveling? Misschien wel, maar de heren ministers zullen tot het najaar geduld moeten uitoefenen, want pas dan komt de 3.0 TDI op de markt.
Audi duwt met de A5 Cabriolet de oudgediende A4 Cabriolet zachtjes van het podium. Met de nieuwe type-aanduiding positioneert het Duitse merk de Cabriolet hoger in het premium segment. Maakt dat hem tot de beste keus?
Het concept van de A4 Allroad borduurt voort op dat van de A6. Die is immers sinds 2000 ook al leverbaar in Allroad-trim en dat heeft Audi zeker geen windeieren gelegd. In negen jaar tijd zijn er ruim 125.000 exemplaren van de A6 Allroad verkocht.
De nieuwe Audi A4 Avant is langer en breder, biedt meer bagageruimte en bovendien meer dynamiek. Als vanouds biedt Audi de A4 Avant aan met een breed gamma aan motoren en transmissies waaronder enkele nagelnieuwe krachtbronnen.
De Audi A3 Cabriolet is de derde cabrio binnen het modellengamma van Audi. Met de A3 Cabriolet betreedt Audi het segment van premium compacte cabrio´s en laat daarbij zien wat het predikaat ´premium´ betekent. De A3 Cabriolet is dusdanig goed dat het stukje emotie enigszins ontbreekt.
Opnieuw Rood tegen Blauw. Maar deze keer is niet de stadsderby van FC Bayern tegen 1860 München bedoeld. Hier gaat het om twee andere Beieren: de Audi A3 Sportback 1.6 FSI in vurig briljant rood treedt aan tegen de BMW 116i in krachtig Sydney-blauw. De Beierse derby kan beginnen.