BMW zet zijn cijferspel verder. Nadat de 6 als veredelde 5 op het toneel kwam, en de coupé- en cabrioletversies van de 3 Reeks als 4 Reeks door het leven gaan, krijgt nu ook de 1 Reeks zijn spin-off met een coupéversie die als 2 Reeks wordt gelanceerd.
Wanneer we aan prestigeberlines denken, gaan onze gedachten in de eerste plaats naar Audi en zijn beroemde quattro’s. Dan komen Mercedes en BMW. Maar nu wil een beroemde outsider zich in het debat mengen.
In de marge van het Salon van Brussel overhandigde Hyundai ons de sleutels van een bijzondere auto. De eerste gecommercialiseerde Hyundai die met een brandstofcel rijdt. Iedereen klaar voor waterstof?
Jammer genoeg voor Brussel, is er steeds een overlap met het Salon van Detroit. Alle grote constructeurs geven hun grote premières liever in de Verenigde Staten prijs. Alleen…
De meest Latijnse onder de Japanse constructeurs kan in Brussel de champagne opentrekken na een uitstekend 2013. Het grote nieuws is dit jaar al de pers gepasseerd, maar je krijgt op de stand wel de kans om een nog weinig geziene familiewagen te spotten.
Dit jaar heeft Porsche beslist om de Salonbezoekers te verwennen. We krijgen immers recht op twee Europese primeurs, en niet van de minste…
Met zowel de rationele stadswagens als superkrachtige sportwagens, zijn de stijlverschillen op de Nissanstand groot. Maar er is ook een grote première.
Lexus, het luxemerk van Toyota, pakt uit met een Europese première in Brussel. De andere twee zijn modellen die voor het eerst op het Belgische Salon te zien zijn.
Zoals alle sportwagenmerken kan je Lotus vinden in Paleis 12. Lotus zal er om de aandacht moeten bikkelen, maar kiest resoluut voor echte racewagens met een nummerplaat om de kijkers te lokken.
In Brussel kan u gaan kijken naar de nieuwe Mini, de derde generatie sinds de wedergeboorte onder BMW. Dat is voor het eerst dat hij op een Europees salon te zien is zelfs. Dat wordt drummen.
Bij de droommerken die allen in Paleis 12 onderdak vonden, hoort natuurlijk Maserati thuis. Maar het is vooral een meer toegankelijke ‘drietand’ die ons naar de stand lokt.
Hoewel de stand van Peugeot niet over opmerkelijke nieuwigheden beschikt, valt er toch spektakel te beleven.
Het Belgische publiek mag van Opel als eerste wereldwijd kennismaken met de facelift van de Meriva. Een mooie wereldpremière.
Wie van 4x4 houdt, houdt van Range Rover en Land Rover. Maar dit jaar kan een groot deel van het publiek voor het eerst kennismaken met het ecologische karakter van dit traditioneel stoere merk.
Nee, op de wereldprimeur van de nieuwe C-klasse moeten we niet rekenen. Die houdt Mercedes voor Genève in maart. Maar wij kunnen wel voor het eerst de GLA in detail bewonderen.
De Gran Turismo wil de comfortkeuze zijn voor wie absoluut met een BMW 3-serie wil rijden. Dat die zelf al een stuk comfortabeler werd intussen, is één zaak. Maar de 3 GT doet daar nog een schep bovenop.
We vlogen nog snel naar Monaco om er te proeven hoe de lente van volgend jaar er zal uitzien. En als het van de nieuwe Audi A3 Cabriolet afhangt, wordt dat er eentje met een warm briesje. Hoe we dat nu al weten?
De Ford Tourneo Connect wil niet langer een bestelwagen met banken zijn. Dat toont hij door zijn modern design, maar dankzij heel wat andere kwaliteiten wordt hij zelfs een moeilijke klant voor de klassieke alternatieven van de families.
Chevrolet maakte reputatie met bakbeesten van terreinwagens, maar mikt tegenwoordig vooral op de markt van compacte SUV’s met de Trax. En dat is een erg verstandige keuze.
Met de komst van de Seat Leon ST is de ST-familie groter dan ooit. Er is een vijfdeurs, een driedeurs coupé en een break. Maar volgens mij ontbreekt er nog eentje…
BMW Motorsport bevestigde met een officiële mededeling: onze landgenoot Maxime Martin krijgt in 2014 een officieel stuur aangeboden in het DTM. We weten voor wie te supporteren volgend jaar.
Al in zijn eerste volledige jaar in het wereldkampioenschap rally, heeft Volkswagen de wereldtitel naar huis gehaald. Om dat te vieren is er deze straatversie van de Polo, gelimiteerd op 2.500 stuks.
Op een moment waarop het merk zich in het oog van de storm bevindt, stelt Peugeot zijn krachtigste straatwagen ooit voor. In één van zijn meest geslaagde koetswerken. We zijn benieuwd wat Peugeot na deze RCZ R nog uit zijn mouw kan schudden.
Eindelijk, hier is de nieuwste telg van BMW. De langverwachte elektrische i3 die helemaal anders wordt gebouwd dan gelijk welke bestaande elektrische auto. Hij krijgt een chassis uit koolstofvezel wat hem erg licht maakt. De elektrische aandrijving zit wel op de achteras, noblesse oblige…
Net zoals de eerder gelanceerde S3 3-deurs en sportback heeft deze Audi S3 berline een vervaarlijke 300 pk onder de kap. Maar dankzij zijn quattro-vierwielaandrijving “zal hij niet snel bijten meneer”.
Terwijl alle constructeurs het voorbeeld van de Nissan Qashqai naäpen met een auto doe hoog op zijn poten staat, doet Suzuki het omgekeerde. De SX4 S-Cross wil vooral klein overkomen.
Rijzende rallyster Thierry Neuville tekende zopas een meerjarig contract bij Hyundai Motorsport en gaat dus vanaf 2014 met de gloednieuwe i20 WRC aan de slag.
Nu hij een kleine en zuinige diesel in de snuit krijgt gepropt, heeft de Honda CR-V City Runner geen enkele uitvlucht meer om het niet goed te doen op onze markt. Of toch? In de hier eerder geteste Honda Civic zorgde de pittige 1.6 i-DTEC-diesel ervoor dat we dikke vrienden werden.
Met de compleet nieuwe Qashqai modeljaar 2014 in het vizier zet Nissan enkele superuitgeruste versies van het huidige model in de vitrine. Zoals deze Qashqai 360. Een koopje?
Toen VW de Bentley-groep in zijn rangen verwelkomde, was het vlaggenschip nog gebaseerd op een Rolls Royce. Die Arnage is intussen vervangen door een eveneens naar een bocht in Le Mans vernoemde limo: de Mulsanne. Hier getest.
Al van bij de lancering van de nieuwe Mercedes S-klasse waren we benieuwd naar de visie van AMG op het vlaggenschip. Die is er nu. AMG heeft niet zomaar een krachtige limo ontwikkeld, nee: dit is een echte machtsauto.
Met de Clubvan lanceert Mini zijn eerste bestelwagen. Nu ja, hij blijft gericht op rijplezier, en wonderen moet je er niet van verwachten. Maar hij doet zijn werk alvast met stijl.
Vijf jaar is hij, maar de Opel Insignia blaakt nog steeds van gezondheid. Maar zoals de traditie het wil, is het dan tijd voor een facelift. Die is uiterlijk mild, maar gaat ver onderhuids.
Het is niet omdat onder het mom van de downsizing een cilinder op de slachtbank is beland, dat Volvo zijn reputatie als motorbouwer op het spel zet. Het nieuwe gamma Drive-E-motoren bewijst dat.
Citroën stelt zelf dat het de C4 Grand Picasso heeft ontworpen met een loft in gedachten. Een loft, dat betekent veel ruimte, licht en openheid. OK, wij doen mee.
Tegen de traditie in behoudt Peugeot het nummer van zijn nieuwe compacte middenklasser. Toch is de 308 innovatiever dan je zou denken. Peugeot ambieert Peugeot er op termijn een topdrieplaats mee in de klasse van de Golfs, Focus’en en Astra’s.
De Rodius is het vierde model in de hernieuwde line-up van SsangYong. Hij maakt een comeback en pakt daarbij meteen twee tere punten aan. Hij behoudt ook zijn traditionele sterke punten.
Er zijn geen zekerheden meer. Vroeger stond de X bij BMW synoniem voor vierwielaandrijving. Maar kijk naar de vernieuwde BMW X5: aan de basis heeft hij alleen achterwielaandrijving. Alles voor minder CO2-uitstoot. Er is zelfs een viercilinder.
Zo vat je volgens Jaguar de C-X75 het best samen: de technologie van een Opel Ampera, de prestaties van een Bugatti Veyron en het verbruik van een Toyota Prius. Onmogelijk? We mochten zelf al even het stuur in handen nemen.
Ik ga op reis en neem mee … de Toyota Verso! Jawel, deze compacte MPV wist ons danig in te pakken. Zeker de zevenzittervariant met 2.0 turbodiesel is wat ons betreft de ideale reisgezel voor heel het gezin.
Laten we ons even voorstellen dat prins William zich reeds lang en breed op de Britse troon heeft geïnstalleerd. Dan zou je hem kunnen vergelijken met de Range Rover, de koning van de 4x4’s. Dan kunnen we u nu ook zijn kleine broer voorstellen.
Ford zet tegenwoordig in op modellen die het in de hele wereld moeten zien te maken. Een voorbeeld: wat bij ons de Kuga is, rijdt in de Verenigde Staten rond als Ford Escape.
Dit is ‘m dan. Audi’s meest exclusieve gezinswagen: de RS7 Sportback. Het monster in maatpak sluit het rijtje van RS-varianten af en nestelt zich meteen in de top van wat Ingolstadt ons vandaag te bieden heeft.
Vroeger was de BMW 3-serie Coupé de keuze voor de zelfbewuste, kinderloze carrièremaker. BMW heeft nu de coupé heruitgevonden, verbeterd en meer zelfstandigheid gegeven. Als 4-serie Coupé staat hij voortaan op eigen benen. Dit is ook meer dan marketingpraat, mochten we zelf ondervinden.
Vorig weekend mocht onze F1-hoop de heuvel in Goodwood opscheuren met enkele F1 McLarens. Hiermee gaat de poort naar de topklasse van de autosport weer een beetje verder open voor de 21-jarige Stoffel Vandoorne.
BMW poetst zijn melkkoe - de 5-serie - op. Met subtiele maar geslaagde wijzigingen aan bumpers, zijspiegels en interieur. Plus een nieuwe instap-5: de 518d.
Het is nog wachten tot het einde van het jaar eer de Mazda3 in ons land uit de startblokken kan schieten. Maar wij mochten als één van de weinigen reeds gaan testrijden en ontdekten een Japanse Alfa Romeo. Lekker.
Het gamma van de zevende generatie van de VW Golf breidt gestaag uit. In het najaar komt de Variant eraan, met in zijn zog de superzuinige TDI Blue Motion.
‘De beste auto van de wereld.’ Zo omschrijven ze bij Mercedes zelf de S-klasse. De nieuwe moet niet alleen voortbouwen op de legende van zijn voorgangers, maar ook het verdwijnen van Maybach opvangen. Kan hij dat?
Je betaalt voor vier cilinders, maar het blijkt een voordeel wanneer er twee al rijdend te slapen worden gelegd. De Audi A3 Sportback 1.4 TSI met cilinderuitschakeling is volgens ons de keuze van de slimmeriken.