Test: Porsche Cayenne Coupé – Kan dat, een Cayenne te veel?

Na BMW en Mercedes gaat Porsche op zijn beurt door de knieën voor de SUV coupé. Alleen zou Porsche met de Cayenne Coupé wel eens in zijn opzet kunnen slagen waar anderen de bal missloegen.

Onze trouwe lezers zullen intussen wel doorhebben dat onze redactie niet meer zo hoog oploopt met de SUV’s. Maar het is niet hierdoor dat we verwijzen naar een Cayenne te veel in het gamma, want eigenlijk zijn we net zelfs heel enthousiast over deze nieuweling.

Meer Porsche dan ooit

We zijn eerst en vooral enthousiast over het design van deze Porsche Cayenne Coupé. Want geef toe, met de komst van de derde generatie is de Cayenne duidelijk meer Porsche en minder SUV geworden. Met zijn herziene voorkant, zijn bredere achtervleugels, zijn 2 centimeter lagere dak, maar vooral met zijn coupé-lijn achteraan leunt de Cayenne Coupé dichter aan bij de traditionele Porsche-lijn. Deze vorm zou hij eigenlijk al steeds gehad moeten hebben. Tijdens onze test passeerden we ook enkele BMW’s X6 en Mercedes GLE Coupés, waarbij opviel hoeveel elegantie de Porsche Cayenne Coupé harmonieus weet te combineren met een sportief uiterlijk. Iets wat niet alle anderen even goed gelukt is.

Zonder compromis

Achter het stuur zien we dat het dashboard een volkomen kopie is van dat van de klassieke Cayenne. De lay-out, de afwerking, het standaardpakket en de opties: alles is identiek. Toch weet de Porsche Cayenne Coupé te verrassen, maar dat is dan achteraan. Om te beginnen is Porsche zo slim geweest om de dalende daklijn te compenseren door de achterbank 3 centimeter lager te plaatsen. Hierdoor boeten de passagiers achteraan omzeggens niets aan hoofdruimte in. Ook de beenruimte blijft identiek.

De koffer is natuurlijk wel kleiner, zo’n 50 liter ongeveer. Maar dan houd je nog 625 liter over, met maximaal zelfs 1.540 liter ter beschikking. Goed, in de klassieke Cayenne is dat 1.700 liter. Maar eerlijk, hoeveel eigenaars gebruiken hun Cayenne om een verhuis te regelen? In de praktijk zal de Cayenne Coupé niet veel minder handig blijken dan de gewone Cayenne. En omdat hij zoveel knapper is, beginnen we ons eigenlijk af te vragen wat de meerwaarde nog is van de klassieke Cayenne?

Meer rijplezier

De Porsche Cayenne Coupé neemt de mechaniek over van de Cayenne. Hij trapt af met een 3-liter V6 turbo met 340 pk. Er is een 2.9 V6 biturbo met 440 pk voor de Cayenne S Coupé, en een 4-liter V8 biturbo met 550 pk voor de Cayenne Turbo Coupé. De 462 pk krachtige E-Hybrid plug-in hybride volgt binnenkort. Alle motoren zijn aan een achttrapsautomaat gekoppeld. Ook vierwielaandrijving is de standaardkeuze.

We konden de Cayenne S Coupé en de Turbo testrijden. Vanzelfsprekend maakt zo’n V8 turbo indruk. Onze testwagens waren bovendien voorzien van de optionele vierwielsturing en het gestuurde sperdifferentieel met vectorieel verdeelde koppelsturing op de achteras. Dat verleent de Porsche Cayenne Coupé een erg speelse rijdynamiek. Toch vonden we de Cayenne S Coupé de leukere keuze. Hoewel minder krachtig, weegt hij ook 150 kilogram minder. Het gewichtsverschil vind je vooral terug op de vooras, wat de Cayenne S Coupé snediger doet insturen en vol vertrouwen op zijn flanken steunen. Het zwaartepunt ligt ook lager in de Porsche Cayenne Coupé. Ten opzichte van de gewone Cayenne staat hij achteraan ook wat breder. Dit levert een leuker rijgedrag op. Zelfs zonder de vierwielsturing en het sperdifferentieel is de Coupé duidelijk meer fun in het verkeer.

Wie er onze test van de Jeep Grand Cherokee Trackhawk nog eens op naslaat, zal de volle betekenis van de volgende zin beter begrijpen: vol gelanceerd op Oostenrijkse bergwegen deed de Cayenne Coupé ons even vergeten dat we achter het stuur zaten van een SUV.

Met gelijkaardige uitrusting is de Porsche Cayenne Coupé 8.000 tot 10.000 euro duurder dan de gewone Cayenne. Dat is eigenlijk zijn enige tekortkoming. Maar maakt dat op dit niveau echt het verschil?

Porsche Cayenne S Coupé
Motor: V6 biturbo benzine, 2.894 cc
440 pk bij 5.700 – 6.600 opm
550 Nm bij 1.800 – 5.500 opm
0-100 km/u: 5,0 sec
Top: 263 km/u
Verbruik: 9,4 l/100 km
Testverbruik: 14,8 l/100 km (erg sportief gereden)
CO2 : 216 g/km
Prijs: 103.300 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Porsche Cayenne Coupé – Kan dat, een Cayenne te veel?

Test: Porsche 911 Speedster – Vuurwerk

Test: Opel Corsa prototype – Eerste Opel van de nieuwe generatie

Ontdek meer