Groot gezin? Verre reisplannen? Hobby’s met fietsen of surfboards? Kom maar op, zegt de Ford Galaxy. Met standaard zeven zitplaatsen en tot 2.339 liter koffer, schudt hij op bijna alle autogerelateerde vragen een antwoord uit zijn mouw.
We kennen Lexus vooral omwille van zijn hybrideaanbod. Die nemen ook de hoofdbrok van de verkoop voor hun rekening. Maar sinds de compacte SUV NX in het gamma opdook, beschikt Lexus ook over een viercilinder turbobenzineblok. Is dat een goed alternatief?
130 pk lijkt op papier te weinig om een sportwagen - nu ja - sportwagen te laten zijn. Laat het aan de Mazda MX-5 om het tegendeel te bewijzen.
Volkswagen had met de Tiguan meteen een aardige verkoper vast in het compacte SUV-segment. Vanaf april is de nieuwe generatie beschikbaar, een model dat hoge verwachtingen op de schouders torst. We mochten er al even mee in de sneeuw stoeien.
Er zijn van die momenten dat je met volle teugen moet kunnen genieten. Van een lekker glas, van goed eten, van fijne vrienden… en soms ook gewoon van rijden. Zoals we met de BMW M2 Coupé mochten merken.
Lexus maakt van de facelift van zijn GS gebruik om hem technisch verder te perfectioneren. De klanten kunnen voortaan zelfs kiezen uit twee hybride varianten. Er is de 300h met 181 pk voor wie het graag redelijk houdt, en voor wie al eens zot wil doen is er de 450h met 345 pk.
Eindelijk is het zover, we hebben kunnen rijden met het meest vreemde idee dat Land Rover vier jaar geleden voor het eerst liet zien. Na onze testrit zijn we volledig van mening veranderd: dit is geen idioot idee, het is het coolste hersenspinsel van dit decennium.
De eerste Honda HR-V is te vroeg geboren, begin de jaren 2000. Toen nog niet te veel volk omkeek naar de compacte SUV’s. Dat ligt nu wel even anders. Gelukkig heeft Honda de gelegenheid gegrepen om een nieuwe HR-V te ontwikkelen. Die blijkt in de praktijk een bijzonder handig manusje-van-alles.
Voor Mercedes is dit de belangrijkste auto van 2016. Een nieuwe E-klasse is, eigenlijk minstens net zozeer als de nieuwe S-klasse, van symboolwaarde voor Mercedes. Hij draagt alle savoir-faire van het merk uit. Ook nu zet de E-klasse nieuwe bakens uit.
In de Golfklasse heeft elke constructeur zijn eigen aanpak. Renault laat er nu de vierde generatie los, die zonder complexen aan de start komt.
In 2016 viert Seat twintig jaar Cupra. Om die verjaardag te vieren, krijgt de sportiefste Seat Leon er wat pk’s bij. De totale cavalerie telt nu een stoere 290 paarden. We mochten hem testrijden, en hadden ook een afspraak met het verleden.
Na de vijfdeurs die eind 2014 gelanceerd is, en de Coupé in de zomer van 2015, verrijkt Hyundai het i20-gamma nu nogmaals. De Hyundai i20 Active introduceert bovendien een nieuwe motor.
Wanneer we het over elektrische wagens hebben, is de eerste vraag nooit: hoe veel verbruikt hij? Maar wel: hoe ver kan hij rijden? De oplossing? Een verlengstuk aan het elektrisch rijbereik breien. In de BMW i3 komt dat van een scootermotor.
De nieuwe Audi R8 is uitsluitend beschikbaar met een atmosferische 5.2 V10, in standaardtrim goed voor 540 pk. Als Audi R8 Plus zelfs met 610 pk. Wij hebben de sleutels van die laatste in handen, maar helaas: het regent en het is koud.
Met de Talisman brengt Renault een knap getekende, ruime en dynamische berline terug. De ‘French touch’ spreekt opnieuw tot de verbeelding. Zijn ambitie is echter niet min: doorbreken tussen de grote familiewagens.
Met de uitstekende 1.6 dieselmotor in de zeer geslaagde Tivoli wist SsangYong ons al te overtuigen. Nu mochten we nog eens terug, om van de 2.2 diesel te proeven in de andere modellen.
In navolging van de X5 eDrive lanceert BMW nog twee plug-in hybrides die wederom met extreem lage verbruikscijfers uitpakken, te weten de 225xe en de 330e.
Toyota wil iedereen aan de benzinehybride krijgen. Getuige daarvan de gefacelifte RAV4, het succesnummer onder de SUV’s, die nu ook zo’n aandrijflijn heeft. En wel in 2 smaken.
We zijn nog maar februari, maar we denken dat het qua Auto van het Jaar voor 2016 eigenlijk al gespeeld is. Leuker dan de Ford Focus RS komen ze niet.
Grote monovolumes mogen dan wel aan populariteit hebben ingeboet, je blijft je toch maar mooi elke dag verbazen hoe verrekte handig zo’n verhuiswagen wel is. Hou alleen je verwachtingen in toom.
De grote SUV van Hyundai werd in 2012 gelanceerd en is nu aan mid-life facelift toe. Voor die aanpassingen speelt Hyundai op ‘safe’, in wel meer dan één betekenis.
Na de grote S-klasse is het nu de beurt aan de kleine Mercedes C-klasse om een plug-in hybride model in het gamma te ontvangen: de C350e. Hij blijkt een bijzonder overtuigend alternatief voor de almachtige dieselmotor die nog steeds heerst over dit segment.
De oude BMW X1 viel vaak te klein uit. Hoewel de nieuwe in de lengte minder plaats inneemt, blijkt hij in de praktijk veel handiger dan de vorige generatie X1. Met de 25d motor beschik je bovendien over 231 pk.
Het is een illusie hoor, om te denken dat de gegroeide Mini Cooper S Clubman nu een echt praktische auto is geworden. Maar hij overstijgt nu veruit de status van rijdend reclamebord van zijn voorganger. En hij behoudt de speelsheid die je van een Mini verwacht.
Toen Suzuki aankondigde dat het op de proppen zou komen met enkele kleine turbobenzinemotoren, dachten we ‚niks te vroeg’. Nu we ze getest hebben, kunnen we zeggen: ‚het was het wachten waard’.
Met de Renault Kadjar stapt het Franse merk eindelijk binnen op de markt van de compacte SUV’s. Na de flop die de Koleos was, lijkt Renault het juiste recept te pakken te hebben om zich een belangrijk deel van de koek toe te eigenen.
Land Rover heeft de 2.2 dieselmotor in de Discovery Sport ingeruild voor een 2.0 viercilinder. Die doet het verbruik en de CO2-uitstoot zakken van 6,0 naar 5,3 l/100 km, en van 159 gr/km CO2 naar 139 gram.
Als volwaardige Toyotadochter mag ook Lexus zich gerust een pionier van de hybride auto. De RX wil die koers natuurlijk aanhouden. Al verandert er wel een en ander. Op een aangename manier bovendien.
Het lijkt zo niet, maar Porsche heeft zijn 911 duchtig onder handen genomen. Er is sprake van een resolute breuk met de traditie. Voor het eerst krijgen de Porsche 911 Carrera en Carrera S standaard al een turbo mee.
Ondanks een marginale aanwezigheid in de pers, blijkt Mitsubishi één van de beste leerlingen in de klas dit jaar: 40% meer verkocht in Europa. OK, het merk komt van ver terug, maar het blijft een mooi cijfer. Dat heeft Mitsubishi vooral te danken aan de Outlander PHEV.
14 jaar na zijn mysterieuze verdwijning is de Suzuki Baleno terug van weggeweest. Ditmaal zonder sedan- of breakversie maar wel met nieuwe motoren én meer ruimte dan in de kleinere Swift.
Nadat we met de ‚gewone’ Mercedes C-klasse Coupé mochten rijden, overhandigde Mercedes ons de sleutels van de AMG-versie. Zoals steeds werkt de magie uit Affalterbach bijzonder goed.
Enkele maanden geleden wist de gefacelifte Seat Ibiza ons nog zeer te bekoren. Hij won veel aan karakter en gevoel. We zijn dan ook bijzonder benieuwd naar de sportieve versie, die de overtreffende trap moet definiëren.
De Audi Q7 e-tron is de tweede plug-inhybride van het merk. Hij is een technologisch hoogstaandje, maar verwacht wel enkele toegevingen van zijn eigenaar.
De alliantie tussen Renault-Nissan en Daimler was nog nooit zo tastbaar als in de Infiniti Q30 die zich ongegeneerd op de Mercedes GLA baseert. Maar volstaat dat om in Europa potten te breken?
Zoals de BMW X5, kreeg ook de nieuwe BMW X6 recht op een M-versie.
C-klasse, S-klasse, S-klasse Coupé, S-klasse Cabrio… Het lijkt wel al glamour en glitter wat de ster uitbrengt dezer dagen. Het geeft ook goesting in wat komen gaat. De nieuwe E-klasse en SL zijn voor binnenkort, maar hier hebben we alvast de C-klasse Coupé.
In juni 2016 heeft Alfa Romeo recht op een grote taart, met 105 kaarsjes. Dat wordt - hopelijk toch - ook het moment waarop de nieuwe Giulia wordt gelanceerd. Om de wachttijd aangenaam door te brengen, is er nu een speciale versie van de Giulietta.
De Ferrari 488 Spider is meer dan een evolutie van de 458. Voor Ferrari draait er een pagina in het geschiedenisboek, want de turbo komt hier de V8 meehelpen. Een duwtje in de rug dat van de Ferrari 488 Spider meteen een van de krachtigste en efficiëntste cabrio’s ooit maakt.
Terwijl Ford met de Focus en de Fiesta in hun respectieve segmenten bij de koplopers hoort, is de EcoSport bij de - nochtans populaire - kleine crossovers slechts een meeloper. Enkele ingrepen drongen zich op.
Wie heeft er gezegd dat een familiebreak geen standing kon hebben? Toch zeker niet Audi, dat met de zesde generatie van de A4 Avant een nog aantrekkelijker product neerzet.
…is er leven. Hoewel de Ypsilon zich momenteel overeind moet houden als nog de enige echte Lancia, betekent dit geenszins dat het einde nabij is. De Ypsilon houdt het vuur brandend.
Jaguar gaat eindelijk opnieuw de strijd aan met de BMW 3-serie en de Audi A4. In tegenstelling tot de X-Type van weleer, kon Jaguar hier eens helemaal zijn goesting doet. Dat levert goede punten, maar ook minder goede punten op.
Als er nu één compacte SUV de hoop koestert om een paar gevestigde waarden van hun sokkel te duwen, dan is het wel deze SsangYong Tivoli. Een diesel onder de motorkap bevestigt die ambitie alleen maar. Eigenlijk is de krappe prijs slechts de kers op de taart.
Hoezeer wij ook de tijd missen dat je in ’20i’ van BMW mocht genieten van de ronk van een zes-in-lijn, er valt weinig in te brengen tegen een viercilinder met turbo. Dat is even hard genieten.
Nu dieselgate VW in een wurggreep houdt, is het uitkijken naar de uitweg die de groep kan vinden. Eén oplossing heeft het al in handen: de onwaarschijnlijk competente Golf GTE.
Met zijn sportieve lijn, handige indeling en krachtige motoren heeft de tweede generatie Ford S-Max de juiste troeven in handen. Hij kan opnieuw groeien tot de referentie onder de monovolumes.
Met de zesde generatie van de 7-serie lijkt BMW eindelijk te plooien. De nieuwe 7-serie legt minder nadruk op rijdynamiek, maar valt de Mercedes S-klasse frontaal aan op comfort en gadgets.
2015 brengt ons eindelijk een nieuwe versie van een strijd die ons in de jaren ‚80 allemaal bezig hield. Wie heeft nu de beste GTI, VW of Peugeot? Die vraag ligt nu - eindelijk - opnieuw op tafel. Yeah baby!
Sinds de lancering van de Ghibli en de introductie van een dieselmotor hoor je bij Maserati weinig klagen. Maserati heeft al een deel van zijn steile ambities gerealiseerd, maar er blijft nog een stuk weg af te leggen.