Het Salon van Brussel gaat naar zijn einde, en hetzelfde kunnen we zeggen van deze reeks. Vandaag bekijken we een categorie die hoog scoort bij de vlootbeheerders: de zakenbreaks met de nieuwe BMW 3-reeks Touring als speerpunt.
Domen Rucigaj heeft als designer onder meer de Audi e-tron Sportback op zijn actief. “We gaan de komende vijf jaar nog een hele evolutie doormaken met de elektrische auto”, zegt hij. En vooral: “We krijgen ook andere modellen dan SUV’s.”
Nog zo’n topsegment dat we vandaag onder de loep nemen, dat van de stads-SUV’s. Hier is de Renault Captur koning. Maar is hij ook de meest interessante keuze?
Vandaag wenden we de blik naar een segment dat vroeger bijzonder populair was, maar sinds enkele jaren de druk van de kleine SUV-modellen voelt. De klassieke stadswagen staat onder druk. Maar wie een goede kleine auto voor een beperkt budget wil, zit nog steeds goed in deze klasse.
In onze adviesreeks tijdens het Autosalon zijn we aanbeland bij wat we de Champion’s League zouden noemen. Het populairste segment is dat van de compacte SUV’s, met de Peugeot 3008 en zijn rivalen.
In onze leidraad van het Salon moeten we het natuurlijk ook over elektrische auto’s hebben. We proberen daarbij een betaalbare elektrische auto voorop te stellen. Zijn er alternatieven voor de Renault Zoé?
Uit een vergelijkende test die de VRT liet uitvoeren, blijkt een moderne dieselmotor minder fijnstof uit te stoten dan de lucht bevat. Met andere woorden: een moderne diesel maakt de lucht properder. Wat nu? Iedereen terug aan de diesel?
Welke auto moet ik kopen? AutoScout24 gidst u door het Salon van Brussel. De hele duur van het autosalon brengen we elke dag de voor de hand liggende keuze in een segment en enkele alternatieven. Vandaag zijn de stadsmussen aan de beurt, met de Peugeot 208 en zijn uitdagers.
Welke auto moet ik kopen? AutoScout24 gidst u door het Salon van Brussel. De hele duur van het autosalon brengen we elke dag de voor de hand liggende keuze in een segment en enkele alternatieven. Beginnen doen we met… de VW Golf.
Sombere voorspelling van afscheidnemend Audi-CEO Bram Schot: “Binnen een jaar of vier stijgen de prijzen van benzine of diesel-auto’s met 3.000 tot 5.000 euro.” Dat zegt hij in een interview met de Nederlandse krant De Telegraaf.
Het is bijna zover. Op vrijdag 10 januari opent het Autosalon van Brussel zijn deuren voor het grote publiek. Het menu is om duimen en vingers af te likken, waardoor Brussel plots een uitzondering wordt onder de autosalons.
Wanneer de klok middernacht slaat op 31 december, bereiken enkele interessante auto’s de leeftijd van 30 jaar waardoor ze als oldtimer worden beschouwd. Volg de gids.
Autoworld staat momenteel in het thema van de Britse klassiekers. Een expo om duimen en vingers bij af te likken. Ideaal voor de kerstvakantie.
Is er nog een plaats op de openbare weg voor oldtimers in een koolstof-neutraal Europa? Oldtimerfederatie FIVA – verdediger van 2 miljoen liefhebbers wereldwijd – onderhandelt volop met de EU, “maar garanties hebben we nog niet.”
BMW en Daimler hakken knopen door. Hun autodeelplatform Share Now trekt weg uit enkele grote steden, waarbij Brussel en Londen.
Hagerty, wereldwijd de grootste verzekeraar van oldtimers en onderzoeker van de markt, bevestigd wat al het hele jaar duidelijk was: 2019 was het jaar waarin de explosieve groei van de prijzen van oldtimers stopte. Maar er zijn uitzonderingen. Zo werd de Jaguar Mk II liefst 23% duurder.
Je stapt in, plugt je telefoon in en pleegt onderweg enkele telefoontjes. Weet dat de auto bijhoudt met wie u belt, en ook het e-mailadres en een foto van die persoon uit uw smartphone opslaat… en misschien via de online verbinding van uw auto die gegevens doorstuurt naar de fabrikanten.
Het van oorsprong Britse merk MG keert terug naar België. Maar u hoort het meteen: er is een maar, en niet van de minste. Dit is niet het MG uit uw dromen.
We krijgen nog maar enkele plaagbeelden, maar Toyota maakt er wel duidelijk mee dat we ons mogen verwachten aan erg sportieve versie van de nieuwe Yaris: de GR.
Er ontbrak nog één model in de A-familie bij Mercedes. Het merk met de ster maakt met de GLA de familie volledig. De nieuwe Mercedes GLA beleeft bovendien zijn wereldpremière op ons salon van Brussel.
Automobielfederatie Traxio heeft de financiële gezondheid van de Belgische autodealers onder de loep genomen. Wie denkt dat je het meest verdient met een Mercedes of BMW, komt bedrogen uit.
Ja, dit is echt een Nissan GT-R. En nee, het is geen concept voor Gran Turismo Sport, maar een echte auto die in beperkte oplage wordt gebouwd. Het prijskaartje is navenant.
Qua facelifts kan dit tellen. Jaguar frist de F-Type op, met een spectaculair gezicht. Een gezicht dat doet denken aan Aston Martin en aan de nieuwe Ferrari Roma… maar dan een stuk goedkoper.
Moeilijk te slikken voor Porschisten. In Nederland werkt een specialist aan een Porsche 912 die omgebouwd wordt naar een elektrische motor. Interessant.
Kudos, paus Franciscus. Geen Maserati, geen Mercedes, zelfs geen Volkswagen. Voor deze paus volstaat een Dacia Duster.
Wanneer u uitgelachen bent na het zien van de Tesla Cybertruck, klaar voor deze bedenking? Eens te meer zet Tesla een segment op zijn kop, nu met de Cybertruck pick-up. Te zot om los te lopen? Wees er maar niet te zeker van.
Aston Martin pakt uit met zijn eerste SUV. Daarmee wil CEO Andy Palmer een nieuw publiek bereik dat zich maar matig interesseert in de ‘James Bond’ Astons: vrouwen.
Na de ID.3 – zeg maar de elektrische Golf – laat Volkswagen nu deze Space Vizzion zien. Deze elektrische versie van de VW Passat komt eind 2021 op de markt.
Eindelijk. Eindelijk is er nog eens plaats voor een echte hardcore ‘GP’ bij Mini. Met slechts 2 zitplaatsen, met 306 pk en beperkt tot slechts 3.000 exemplaren.
Van alle merken beheerst Audi het best de kunst om van een grote SUV een stijlvolle hatchback af te leiden. Voor wie graag hipper dan hip is, hier de elektrische e-tron Sportback.
Tegen 2023 wil BMW 25 elektrische en plug-in hybride modellen in zijn aanbod tellen. Eén daarvan is deze i4, BMW’s antwoord op de Tesla Model 3. Met een rijbereik van 600 kilometer zet hij Tesla alvast op zijn plaats.
Schokgolf bij Ford. Hoezee, we krijgen een elektrische Ford die 600 kilometer ver komt. Maar… een Mustang SUV?
Joepie, koud en grijs weer dit weekend. Ideaal om naar de Heizelpaleizen te trekken om er de oldtimers te bewonderen op Interclassics Brussels.
Ferrari rolt een vijfde model uit, de Roma. Met de V8-motor van de Portofino vooraan ingebouwd. Dit is Ferrari’s antwoord op de Mercedes-AMG GT en de Aston-Martin Vantage, waar hij wel wat weg van heeft.
Stijlvol, boordevol nieuwe technologie én met nieuwe ‘Simply Clever’ snufjes. We heten de nieuwe Skoda Octavia van harte welkom, zowel de berline als de break. Een plug-in hybride is eveneens in het gamma opgenomen.
Citroën rolt op zijn beurt de plug-in hybride uit in de vorm van de C5 Aircross Hybrid. Die krijgt geheel volgens Citroën-logica zijn eigen karakter.
Yep, een stadsmus. Maar dat is ook de beste omgeving voor een elektrische auto. En voor 21.190 euro draagt hij alvast een veel democratischer prijskaartje.
Ook de tuningwereld ziet wel brood in elektrische auto’s. Dat bewijst het Britse Lister, dat de Jaguar i-Pace onder handen nam. Het bedrijf zorgt onder meer voor een sportievere sound.
Goed en slecht nieuws tegelijk. BMW neemt afscheid van de huidige 2-reeks coupé met de krachtigste M2 ooit: 450 pk. Maar daar staat een prijs tegenover: 96.500 euro.
De Tomaso blijft op weg om de P72 te realiseren, en daar kijken we nu al ontzettend naar uit. Maar intussen is er wel al sprake van een kleine wijziging in het motorcompartiment.
Onwaarschijnlijk, maar alleen al in Italië verkoopt het dode Lancia nog steeds meer Ypsilons dan dat Alfa Romeo auto’s verkoopt… over heel Europa. Hoe kan dat?
Wat in de lucht hing, wordt nu bevestigd. FCA (Fiat en Chrysler) en PSA (Peugeot, Citroën, DS en Opel) hebben aangekondigd dat ze willen trouwen. Dat zou de vierde grootste constructeur ter wereld opleveren.
Bij ons zal Mini de elektrische Cooper SE verkopen voor 33.100 euro. In de VS verkoopt Mini dezelfde auto voor 29.900 dollar, of omgerekend 26.782 euro. Waarom kan de elektrische auto in de VS wel meer dan 6.000 euro goedkoper worden aangeboden dan bij ons?
Zo zou de tweede generatie van de Toyota Mirai er moeten uitzien, de eerste brandstofcelauto van Toyota. Meer nog dan zijn aandrijfvorm wijst deze concept op een radicale koerswijziging die misschien wel naar de maatschappij kan worden doorgetrokken.
De nieuwe Volkswagen Golf is klaar voor zijn debuut in december. De achtste generatie gaat helemaal digitaal en legt de nadruk op hybride. Elektrisch is voor de I.D.
Deze week lanceert Volkswagen de nieuwe Golf. In de aanloop bekijken we een heel bijzondere Golf, met twee motoren: de Golf Twin Engine. In 1987 won Jochi Kleint er bijna de Pikes Peak mee. Bijna.
In maart was de Peugeot 508 plug-in hybride nog een interessante concept car op het Autosalon van Genève. Nu is hij dat niet meer: Peugeot heeft bevestigd dat hij in productie gaat.
De eerste volledig elektrische Volvo is deze: de XC40. In België gemaakt bovendien.
BMW onthult zijn nieuwe 2-reeks, en doet dat door voor het eerst een vierdeurs ‘Gran Coupé’ in het compacte segment binnen te sluizen. Dan denk je op het eerste gezicht: ‘oh, eindelijk een mooie opvolger van de 3-reeks van weleer’. Tot je de uitleg leest…
Na de Turbo en de Turbo S heeft Porsche een goedkoper basismodel klaar van zijn sportieve Taycan, de eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche. De Taycan 4S is minder krachtig, maar wel goedkoper.